Arrowstar Boogschutters
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken.

2 posters

Go down

INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken. Empty INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken.

Post  Ludo Mon Feb 28, 2011 9:15 pm

Meer info vind je hier:
http://home.planet.nl/~veen0804/

Het gaat om twee kerels die alle dagen met hout werken (AF, Niels, AF Razz ), een scheepswerfje hebben en ook regelmatig workshop-weekends organiseren waarop je met behulp van powertools (zaagmachine, schuurmachine, ...) en dus niet met de ambachtelijke instrumenten, leert hoe je een boog kan bouwen.

Anders gesteld: je begint op zaterdagochtend met een staaf essen-hout (taxus is een beetje te kostbaar om daar een beginner op los te laten Smile ) en eindigt op zondagavond met een eigengemaakte flatbow, zelfgemaakte Vlaamse pees en een tweetal zelfgemaakte pijlen.
INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken. 3
Ik heb me ingeschreven voor het eerstkomende weekend (eerste weekend Paasvakantie: 9 en 10 april) en ga daar ter plekke blijven slapen.
Ik heb reeds contact gelegd en voorschot betaald.
Ik kijk er al naar uit. 't Wordt zeker en vast een leuk, rustig weekend.

INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken. 1
WORKSHOP: http://home.planet.nl/~veen0804/workshop.html

enige nadeel: 't kost wel € 250 voor twee dagen (ALLE materiaal, logie, eten + gezelligheid inbegrepen)

Voor alle mensen die Niels heten: Ik heb het boek (linkske) ook besteld en als ik mag afgaan op reviews van kenners zou het zelf voor mensen met kennis van hout, erg interessant zijn.

Ludo
ambras in de klas
ambras in de klas

Aantal berichten : 295
Registratiedatum : 2009-11-19
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dworp

Back to top Go down

INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken. Empty Re: INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken.

Post  Ludo Sun Apr 10, 2011 9:33 pm

'k ben onderweg naar huis op dit moment en in een McDonald binnengesprongen om ff uit te blazen en iets te eten ...
'k ben moe maar heel erg voldaan! Een heel weekend doorbrengen met een 10-tal mensen die een passie of sterke interesse delen ...
Very Happy Very Happy

Alvast kort samengevat: op zaterdagochtend vroeg een eerste korte uitleg krijgen, daarna een stuk hout uitkiezen ... en aan de slag gaan. Eerst in je stuk hout je boog uittekenen, ruwweg uitzagen ... en dan begint het eigenlijke werk om van die boogstaaf de boog te maken die jij wilt, jouw treklengte en jouw kracht en dat allemaal stapke per heeeeel klein stapje om het hout te laten wennen aan z'n nieuwe taak.
De geduldige leermeesters waren Jan, een uiterst joviale Fries, en Lars, een stillere man met een diepe passie voor bootjes, houtbewerking en bogen. Ze hebben elk hun eigen ideeën vullen elkaar prima aan, met veel geduld en veel kwinkslagen.
De deelnemers: boogschutters maar ook niet-boogschutters, oudere mannen, maar ook twee papa's met hun zoon, ...

Telkens opnieuw de boog een heel klein beetje opspannen en kijken hoe het reageert. Te werk gaan met een schraper, met een blokje schuurpapier en heeeeeel veel kijken, elk klein knikje, stijve stukje markeren, de boog opnieuw op de werkbank en opnieuw schuren, schrapen.
Heel rustige uren waarin je soms het zweet op je gezicht schuurt, daarna van een koffie genieten terwijl je naar je boog kijkt die weer even staat te wennen aan zijn (of haar?) nieuw-bijgewerkte vorm.

Dat gaat zo de hele zaterdag door, onderbroken door gezellige maaltijden in een veel te klein eetlokaaltje (met 11 aan een tafel van 6 Razz ). En passant leren we ook nog een Vlaamse pees maken (ongelofelijk gemakkelijk!!!) en pijlen maken met echte veren van ganzen, eenden of zwanen.

Je gaat tegen het einde zo omzichtig te werk dat je je boog niet eens durft opentrekken tot je streefkracht op het tillerbord...
De boog vastmaken op de werkbank en het schuurblokje erbij pakken, ... dat moet ik makkelijk zo'n 60 keer of meer gedaan hebben dit weekend.
En dan zondag-middag mag iedereen met onze zelfgebouwde boog en zelfgemaakte pijlen in de wei om naar een geïmproviseerd doelwit te schieten: wat ballonnen op 50 en 75m ver in het gras vastgeprikt met een paar oude pijlen.
Sommige lotgenoten hebben al wat boogschietervaring, anderen moeten het zelf eerst nog leren.
En dan staat iedereen te juichen en met een brede grijns wanneer de eerste erin slaagt om een ballon te laten knappen pas na een halfuurtje schieten..

't Was een weekend dat ik de rest van mijn leven ga meedragen, alleen al van al wat ik leerde.
En eigenlijk heb ik veel zin om ooit later nog eens terug te gaan maar dan met Robbe en Seppe, die ditzelfde ook eens mogen meemaken.

En nu ben ik dus onderweg naar huis, erg moe, maar met ne glimlach op mijne smikkel en een zelfgebouwde boog naast mij op de motor gebonden. (Het ding is 1m76 lang en toch op de motor mee, zonder problemen Smile Moet ge kunnen. Cool En hij zit maar vast met één klein elastiekske! Moet ge Ludo voor heten Cool )

tot schiets allemaal

Ludo
ambras in de klas
ambras in de klas

Aantal berichten : 295
Registratiedatum : 2009-11-19
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dworp

Back to top Go down

INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken. Empty Re: INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken.

Post  Anke Mon Apr 11, 2011 8:58 pm

Nu ben ik echt jaloers.. Jammer genoeg was ons weekend al volgeboekt.
Showen die boog zou ik zeggen de volgende keer dat je in de club bent

Anke
ambras in de klas
ambras in de klas

Aantal berichten : 187
Registratiedatum : 2009-11-29
Leeftijd : 38
Woonplaats : Ternat

Back to top Go down

INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken. Empty Re: INFO: Workshop Zelf je eigen boog maken.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum